Картотека дидактичних ігор з розвитку мовлення для середньої групи
Картотека дидактичних ігор з розвитку мовлення для середньої групи
Дидактичні ігри з розвитку мовлення.
Дидактична гра «Знайди помилку»
Цілі: вчити чітко вимовляти багатоскладні слова, розвивати слухове увагу.
Хід гри: Вихователь показує іграшку і називає свідомо неправильна дія, яке нібито виробляє цю тварину. Діти повинні відповісти, правильно це чи ні, а потім перерахувати ті дії, які насправді може здійснювати дане тварина. Наприклад: «Собака читає. Може собака читати? »Діти відповідають:« Ні ». А що може робити собака? Діти перераховують. Потім називаються інші тварини.
Дидактична гра «Докажи слово»
Цілі: вчити чітко вимовляти багатоскладні слова, розвивати слухове увагу.
Хід гри: Вихователь вимовляє фразу, але не договорює склад в останньому слові. Діти повинні закінчити це слово.
Ра-ра-ра - починається иг ....
Ри-ри-ри - у хлопчика ша.
Ро-ро-ро - у нас нове вед.
Ру-ру-ру - продовжуємо ми иг.
Ре-ре-ре - стоїть будинок на го.
Рі-рі-рі - на гілках сніги.
Ар-ар-ар - кипить наш само.
Ри-ри-ри - дітей багато у го.
Дидактична гра «Яка, який, яке?»
Цілі: вчити підбирати визначення, відповідні цим прикладом, явищу; активізувати засвоєні раніше слова.
Хід гри: Вихователь називає якесь слово, а грають по черзі називають якомога більше ознак, що відповідають даному предмету. Білка - руда, спритна, велика, маленька, красива.
Пальто - тепле, зимовий, нове, старе ....
Мама - добра, лагідна, ніжна, кохана, дорога ...
Будинок - дерев'яний, кам'яний, новий, панельний ...
Дидактична гра «Закінчи речення» I
Цілі: вчити доповнювати пропозиції словом протилежного значення, розвивати увагу.
Хід гри: Вихователь починає пропозицію, а діти його закінчують, тільки говорять слова з протилежним значенням.
Цукор солодкий, а перець - .... (гіркий).
Влітку листя зелене, а восени (жовті).
Дорога широка, а стежка. (вузька).
Дидактична гра «Хто більше назве дій?»
Цілі: вчити підбирати дієслова, що позначають дії, розвивати пам'ять, увагу.
Хід гри: Вихователь задає питання, діти відповідають дієсловами. За кожну правильну відповідь діти отримують фішку.
- Що можна робити з квітами? (рвати, нюхати, дивитися, поливати, дарувати, садити)
- Що робить двірник? (підмітає, прибирає, поливає, чистить доріжки від снігу)
-
Дидактична гра «Яке що буває?»
Цілі: вчити класифікувати предмети за кольором, формою, якістю, матеріалу; порівнювати, зіставляти, підбирати якомога більше найменувань, що підходять під це визначення; розвивати увагу.
ХІД ГРИ: РОЗКАЖІТЬ, ЩО БУВАЄ:
зеленим - огірок, крокодил, листочок, яблуко, плаття, ялинка ....
широким - річка, дорога, стрічка, вулиця ...
Виграє той, хто більше назве слів.
Дидактична гра «Гра в загадки»
Цілі: розширювати запас іменників в активному словнику.
Хід гри: Діти сидять на лавці. Вихователь загадує загадки. Відгадай дитина виходить і сам загадує загадку. За відгадування загадки він отримує по одній фішці. Виграє той, хто набере більше фішок.
Дидактична гра «Підбери слово»
Мета: вчити дітей уточнювати сенс за допомогою прикметників.
Правила: підбирати найбільш точні слова.
Хід гри: Вихователь приносить ляльку Марину і просить дітей пограти з нею в слова. Марина буде розповідати історію, а діти повинні підбирати уточнюючі слова, щоб її зміст став більш зрозумілий.
Марина: Я купила кавун. Але він не поміщався в сумці, тому що він був ... (великий). Я ледве принесла його додому, розрізала і зраділа, тому що він виявився такий (червоний). Я нарізала його часточками і пригостила брата Льошу. Льоша з'їв шматок і прицмокнув губами. Я зрозуміла, що кавун був дуже (смачний).
Вихователь пропонує кожній дитині розповісти про свою покупку. Діти за допомогою вихователя розповідають свої історії, а Марина підбирає слова. Якщо слово підібрано невірно, педагог піднімає жовту картку.
Дидактична гра «Підкажи слівце»
Мета: розвиток мислення, швидкості реакції.
Хід гри: педагог, кидаючи м'яч по черзі кожній дитині, запитує: - Ворона каркає, а сорока? Дитина, повертаючи м'яч, повинен відповісти: - Сорока скрекоче. Приклади питань: - Сова літає, а кролик? - Корова їсть сіно, а лисиця? - Крот риє норки, а сорока? - Півень кукурікає, а курка? - Жаба кумкає, а кінь? - У корови теля, а у вівці? - У ведмежати мама ведмедиця, а у бельчонка?
Дидактична гра «Лови та кидай - кольору називай»
Мета: підбір іменників до прикметника, що позначає колір.
Закріплення назв основних кольорів, розвиток уяви у дітей.
Хід гри: педагог, кидаючи м'яч дитині, називає прикметник, що позначає колір, а дитина, повертаючи м'яч, називає іменник, що підходить до даного прикметника педагог: - Діти: Червоний - мак, вогонь, прапор. Помаранчевий - апельсин, морква, зоря. Жовтий - курча, сонце, ріпа. Зелений - огірок, трава, ліс. Блакитний - небо, лід, незабудки. Синій - дзвіночок, море, небо. Фіолетовий - слива, бузок, сутінки.
Дидактична гра «Четвертий зайвий»
Мета: закріплення вміння дітей виділяти загальний ознака в словах, розвивати здатність до узагальнення.
Хід гри: педагог, кидаючи м'яч дитині, називає чотири слова і просить визначити, яке слово зайве. Наприклад: блакитний, червоний, зелений, стиглий. Кабачок, огірок, гарбуз, лимон. Похмуро, непогоже, похмуро, ясно.
Дидактична гра «Один - багато»
Мета: закріплення в мові дітей різних типів закінчень іменників.
Хід гри: педагог кидає м'яч дітям, називаючи імена іменники в однині. Діти кидають м'яч назад, називаючи іменники у множині. Приклад: Стіл - столи, стілець - стільці. Гора - гори, лист - листя. Будинок - будинки, носок - шкарпетки. Око - очі, шматок - шматки. День - дні, стрибок - стрибки. Сон - сни, Гусеня - гусенята. Лоб - лоби, тигр - тигренята.
Дидактична гра «Підбери ознаки»
Мета: активізація дієслівного словника.
Хід гри: педагог задає питання «Що вміють робити білки?» Діти відповідають на питання і знаходять картинку до заданого питання. Зразкові відповіді: Білки вміють стрибати з сучка на сучок. Білки вміють робити теплі гнізда.
Дидактична гра «Близько - далеко»
Мета: розвиток слухового уваги, гостроти слуху.
Хід гри: педагог за ширмою виробляє звучання великий або маленькою іграшкою. Діти по силі звучання визначають розмір іграшки (велика чи маленька)
Дидактична гра «Назви ласкаво»
Мета: закріплення вміння утворювати іменники за допомогою зменшувально-пестливих суфіксів, розвиток спритності, швидкості реакції.
Хід гри: педагог, кидаючи м'яч дитині, називає перше слово (наприклад, куля, а дитина, повертаючи м'яч, називає друге слово (кульку). Слова можна згрупувати за подібністю закінчень. Стіл-столик, ключ-ключик. Шапка-шапочка, білка -белочка. Книга-книжечка, ложка-ложечка. Голова-головка, картина-картинка. Мило-мильце, дзеркало-дзеркальце. Лялька-лялечка, буряк-свёколка. Коса-косичка, вода-вода. Жук-жучок, дуб-дубок . Вишня-вишенька, вежа-башточка. Топ-платтячко, крісло-крісельце.
Дидактична гра «Закінчи речення» II
Мета: розвивати вміння вживати в мові складнопідрядні речення.
ХІД ГРИ: ЗАПРОПОНУВАТИ ДІТЯМ ЗАКІНЧИТИ ПРОПОЗИЦІЇ:
Мама поклала хліб ... куди? (В хлібницю)
Брат насипав цукор ... куди? (В цукорницю)
Бабуся зробила смачний салат і поклала його ... куди? (В салатницю)
Папа приніс цукерки і поклав їх ... куди? (В конфетніцу)
Марина не пішла сьогодні в школу, тому що ... (захворіла)
Мама пішла на ринок, щоб ... (купити продукти)
Кішка забралася на дерево, щоб ... (врятуватися від собак)
Дидактична гра «Зіпсований телефон»
Мета: розвивати у дітей слухове увагу.
Правила: Передавати слово треба так, щоб поруч сидять діти не чули. Хто неправильно передав слово, т. Е. Зіпсував телефон, пересідає на останній стілець.
Хід гри: пошепки передавати слово на вухо поруч сидить гравцеві. Хід гри. Діти вибирають ведучого за допомогою лічилки. Всі сідають на стільці, поставлені в ряд. Ведучий тихо (на вухо) говорить якесь слово поруч сидить, той передає його наступному і т. Д. Слово має дійти до останнього дитини. Ведучий запитує у останнього: «Яке ти почув слово?» Якщо той скаже слово, запропоноване ведучим, означає, телефон справний. Якщо ж слово не те, що водить запитує всіх по черзі (починаючи з останнього) яке вони почули слово. Так дізнаються, хто наплутав, «зіпсував телефон». Той, хто програв, займає місце останнього в ряду.
Дидактична гра «Виділи слово»
Цілі: вчити дітей чітко вимовляти багатоскладні слова, розвивати слухове увагу.
Хід гри: Вихователь вимовляє слова і пропонує дітям плескати в долоні тоді, коли вони почують слова, в яких є звук «з» (пісня комарика). (Зайка, мишка, кішка, замок, коза, машина, книга, дзвінок)
Вихователь повинен вимовляти слова повільно, після кожного слова робити паузу, щоб діти могли подумати.
|