Рекомендації для батьків

Як правильно підготувати дитину раннього віку  до вступу в дитячий садок

1. Передусiм слiд органiзувати життя дитини в сiм’ї  вiдповiдно до режиму дня, якого дотримуються в дошкiльному закладi. Цим ви значно полегшите малятi процес звикання до ясел.
2. Добре, якщо зацiкавите дитину дитячим садком, выкличете бажання йти туди. Для цього пiд час прогулянок з дитиною покажiть  будiвлю дошкiльного закладу, iгровi майданчики, разом поспостерiгайте за грою дiтей, розкажiть про їхне життя у яслах. Не можна залякувати дитину садком, погрожувати: «Не слухатимешся – вiддам у садок.” Це викличе страх перед дошкiльним закладом, погiршить стан дитини в перiод звикання до незнайомого оточення.
3. Дитина значно легше пристосусться до умов суспiльного виховання, якщо в сiм’ї  вона володiє елементарними навичками самостiйностi.
Iнодi, прагнучi зекономити час, батьки поспiшають самi вдягнути, нагодувати дитину, чим стримують формування в не необхiдних умiнь. Такi дiти, звикнувши до надмiрно опiки, в дошкiльному закладi почуваються безпорадними i самотнiми. Не шкодуйте часу – малятi це дуже знадобиться.
4. Дуже важливо навчити маля гратися. Діти, якi тривало, не вiдволiкаючись, граються iграшками, захоплюються грою i рiдко згадують про розлуку з рiдними, легше звикають до нового оточення.
5. Одна з головних причин труднощiв перших днiв дитини в дошкiльному закладi – недостатнiй досвiд спiлкування з iншими дорослими i дiтьми. Дитина, яка спiлкусться лише з членами своєї родини, боться стороннiх, не вмiє правильно реагувати на їхнi звертання. Опинившись серед дiтей, незнайомих людей, таке маля почувається неспокiйно. Iнодi батьки самi мимоволi формують у дитини негативне ставлення до стороннiх, говорячи: “Не слухатимешся, оцей злий дядько тебе забере”.
6. Значну увагу слiд приділяти розвитку мовлення. Це теж полегшить адаптацiю, дитина зможе висловити своє бажання, повiдомити про потребу за допомогою хоча б одного-двох слiв або вiдповiдаючи на запитання простим “так” чи “нi”, i вихователь зможе допомогти їй.                                                        

7. Прагнiть оформити маля в дошкiльний заклад хоч за два-три тижнi до виходу матерi на роботу, щоб можна було поступово збiльшувати тривалiсть перебування дитини у закладi.
 Не слiд у перший день залишати дитину до вечора у групi, бо таке тривале перебування в незнайомому оточеннi – велике навантаження для нет. Краще спочатку приводити малюка на прогулянку або ввечерi. коли частина дiтей уже пiшла додому, i педагог зможе придiлити уваги новому вихованцю. Нiколи не виявляйте у присутностi дитини свох переживань, не шкодуйте з приводу того, що доводиться вiддавати її до садочка.

 

Як треба батькам готувати дитину дошкільного віку до відвідування дитячого садка

1.Не обговорювати при маляті хвилюючі Вас проблеми, пов'язані з дитячим садком.     

2. Заздалегідь довідатися в дільничного лікаря, який тип адаптації можливий у дитини, вчасно прийняти всі міри при незадовільному прогнозі.

3. Якомога раніше  провести оздоровчі заходи, які призначив лікар.

4. Відправити дитину в дитячий садок лише за умови, що вона здорова.

5. Не віддавати дитини в дитячий сад у розпалі кризи трьох років.

6.3аздалегідь довідатися всі нові моменти в режимі дня в дитячому садку й ввести їх у режим дня дитини вдома.

7. Підвищити роль  заходів, що загартовують.

8. Оформити в дитячий сад за місцем проживання.

9. Якомога раніше  познайомити малюка з дітьми в дитячому саду та з вихователями групи, куди він незабаром   прийде.

10. Намагатися віддати його в групу дитячого саду, де в дитини є знайомі ровесники, з якими він раніше грав удома або у дворі.

11. Настроїти малюка як можна позитивніше до його надходження в дитячий сад.

12. Учити дитини будинку всім необхідним навичкам самообслуговування.                           

13. Не загрожувати дитині дитячим садом як можливим покаранням.                                                    

14.Готовити дитину до тимчасової розлуки з Вами, дати зрозуміти малюку, що це неминуче тільки тому, що він уже великий.

15. Не нервувати й не показувати свою тривогу напередодні надходження дитини в дитячий сад.

16. Планувати свою відпустка так, щоб Ви могли перший час не залишати дитину на цілий день у дитячому садку.

17. Увесь час пояснювати малюку, що він для Вас, як і колись є ЛЮБИМИМ.

18. Налаштовувати дитину на позитивне відношення до дитячого саду, що це дуже здорово, що вона доросла до саду й стала такою дорослою.

 

 

Як підготувати дитину до дитячого садка

1.Переконайтися у власній впевненості, що дитячий садок необхідний для вашої сім'ї саме зараз. Дитина добре відчуває, коли батьки сумніваються в доцільності "Садівського" виховання. Будь-які ваші коливання віна використовує для того, щоб чинити опір розлученню з батьками. Легше і швидше звикаються діти, у батьків яких немає альтернативи дитячому саду.

2. Розкажіть дитині, що таке дитячий сад, навіщо туди ходять діти, чому ви хочете, щоб маля пішло в дитячий садок. Наприклад: «Дитячий садок це такий красивий будинок, куди мами й тата приводять своїх малят. Я хочу, щоб ти познайомився і подружився з іншими дітьми і дорослими. У садку все пристосовано для дітей. Там маленькі столики і стільчики, маленькі ліжечка, маленькі раковини для вмивання, маленькі шафи, багато цікавих іграшок. Ти все зможеш розглянути, доторкнутись, пограти з цими речами. У саду діти їдять, гуляють, грають. Я дуже хочу піти на роботу, мені це цікаво. І я дуже хочу, щоб ти пішов в дитячий садок, щоб тобі теж було цікаво. Вранці я відведу тебе в садок, а увечері заберу. Ти мені розповіси, що у тебе було там цікавого, а я розповім тобі, що у мене цікавого на роботі. Багато мам і тат хотіли б відправити до цього садка своїх дітей, але беруть туди не всіх. Тобі пощастило, восени я почну водити тебе туди. Але нам потрібно підготуватися до цього. Купити всі необхідні речі, приготувати "радісну коробку", вивчити ім*я вихователів і правила дитячого садка.

3. Проходячи біля дитячого садка, з радістю нагадуйте дитині, як йому повезло — восени він зможе ходити сюди. Розповідайте рідним і близьким у присутності маляти про свій успіх, говорить, що пишаєтись своєю дитиною, адже її прийняли в дитячий садок.

4. Розкажіть дитині про режим дитячого садку: що, як і в якій послідовності, віна робитиме. Чим детальніше буде ваша розповідь і чим частіше ви її повторюватимете, тим спокійніше і упевненіше відчуватиме себе ваше дитя, коли піде в садок. Запитуйте у маляти, запам'ятав і він, що робитиме після прогулянки, куди складати свої речі, хто йому допомагатиме роздягатися, що він робитиме після обіду. Питаннями такого роду ви зможете проконтролювати, чи добре дитина запам'ятала послідовність подій. Малят лякає невідомість. Коли дитя бачить, що очікувана подія відбувається, як і було обіцяно, віна відчуває себе упевненіше.

5. Побалакайте з дитиної про можливі труднощі, до кого віна може звернутися за допомогою, як віна це зможе зробити, Наприклад: "Якщо ти захочеш пити, підійди до вихователя і скажи: "Я хочу пити", і Ганна Миколаївна наллє тобі води. Якщо захочеш в туалет, скажи про це». Не створюйте у дитини ілюзій, що все буде виконано на першу вимогу і так, як віна хоче. Поясніть, що в групі багато дітей і інколи її доведеться почекати своїй черзі. Ви можете сказати маляті: "Вихователь не зможе одягнути відразу всіх дітей, тобі доведеться трохи почекати». Спробуйте програти всі ці ситуації з дитям будинку. Наприклад, ви — вихователь, а ведмежа, за якого вам теж доведеться говорити, просить пити.

6. Приготуйте разом з дитиною «радісну коробку», складаючи туди недорогі речі. Це можуть бути невеликі іграшки, привабливі для вашого дитини і вже точно будуть радувати інших дітей, коробочки з вкладеними в них забавними предметами: красиві паперові серветки або латочки з тканини, приємні на дотик; книжки з малюнками. Можливо, ви вмієте складати орігамі, тоді сміливо відправляйте в «радісну коробку» паперового журавля або собачку. За літо ви наповните коробку. Тоді восени вранці вам простіше буде відправляти дитину в дитячий садок: з іграшкою веселіше йти і простіше зав'язати стосунки з іншими дітьми.

7. Навчіть дитину знайомитися з іншими дітьми, звертатися до них по імені, просити, а не віднімати іграшки; пропонувати свої іграшки, робити послуги іншим дітям.

8. Дитя звикне тим швидше, чим з великою кількістю дітей і дорослих зможе побудувати стосунки. Допоможіть йому в цьому. Познайомтеся з іншими батьками і їх дітьми. Називайте інших дітей у присутності вашої дитини на ім*я.

9. Чи знаєте ви, що чим краще будуть ваші стосунки з вихователями та іншими батьками і їх дітьми, тим простіше буде звикнути вашій дитині.

10. Будьте поблажливі і терпимі до інших. Досконалих людей немає. Проте, прояснювати ситуацію, що турбує вас, необхідно. Робіть це в м'якій формі або через фахівців. У присутності дитини уникайте критичних зауважень в адресу дитячого садку і його співробітників. Ніколи не лякайте дитину дитячим садом.

11. В період адаптації емоційно підтримуйте дитину. Тепер ви проводите з ним менше часу. Компенсуйте це якістю спілкування. Частіше обіймайте дитину. Скажіть маляті: «Я знаю, що ти нудьгуєш без мене, що тобі буває страшно. Коли відбувається щось нове, завжди спочатку страшно, а потім звикаєшся і стає цікаво. Ти молодець, ти сміливий, я пишаюся тобою. У тебе все вийде».

12. Розробіть разом з дитиною нескладну систему прощальних знаків уваги, і йому простіше буде відпускати вас.

13. Пам'ятайте, що на звикання дитини до дитячого садка може потрібно до півроку. Розраховуйте свої сили, можливості і плани. Краще, якщо на цей період в сім'ї буде можливість підстроїтися до особливостей адаптації свого маляти.

14. Якщо через місяць ваша дитина ще не звикла до дитячого садука перевірте список рекомендацій і спробуйте виконати ті з них, про які ви забули.

15. Якщо ви продовжуєте мати потребу у контакті з фахівцями, педагоги і психологи дитячого садка чекають вас! Як показує досвід, позитивний ефект має наступна практика введення дітей в групу дитячого саду з врахуванням прогнозу міри адаптації кожного дитяти. У вересні ясельна група працює з 7 до 13 годин з вихователем і помічником. Сім'ї нових вихованців мають можливість, якщо не зробили цього раніше, побувати в групі, познайомитися з педагогами.
Дітей з легкою адаптацією (за прогнозом) до дитячого садка батьки можуть приводити на весь час роботи групи з 7 до 13 годин. Важливе розуміння батьками необхідності враховувати емоційний стан дитяти. Якщо той вранці відмовляється йти в садок, мама може сказати: «Так, буває, що інколи нікуди не хочеться йти. У мене якраз сьогодні є така можливість — побути з тобою, і ти можеш залишитися вдома, а завтра знову підеш в садок. Адже там Марія Миколаївна, Сергій— твій друг. Вони нудьгуватимуть за тобою Нам доведеться зайти в садок попередити Марію Миколаївну, що ти прийдеш завтра . А може, якщо ти захочеш, ми погуляємо разом з дітьми твоєї групи?». Для дитини необхідний цей досвід. Батьки її розуміють, прислухаються до її бажань. Дуже важливо дитині бачити цього дня вихователя. Переконатися, що дорослий не ображається на неї з повагою відноситься до його бажання побути удома, радіє, нехай навіть короткою, зустрічі з дитям, говорить, що чекає його завтра. Батьки можуть відповісти і так: «Я розумію тебе, ти нудьгуєш по будинку і мамі. Але сьогодні я зайнята, йду на роботу. Давай зробимо так: ти побудеш в садку, а я на роботі домовлюся, щоб завтра залишитися з тобою вдома». Вихователь має бути попереджений про розмову, що відбулася.
Увага! Треба відчувати грань, що відокремлює пошану батьками бажання дитини і потурання дитячому капризу, хорошою профілактикою уранішніх дитячих капризів є впевненість батьків в своїй позиції, ранок без зайвої метушні, оптимізм і відчуття гумору.
 

Яких лікарів необхідно обійти перед дитячим садком?

У поліклініці, в якій спостерігається дитина вам видадуть "Медичну карту дитини для освітніх установ дошкільної, початкової загальної, основної загальної, середньої (повного) загальної освіти, установи початкової і середньої професійної освіти, дитячих додому і інтернатів", форма №026/у-2000. У цьому документі накопичуватимуться зведення про стан здоров'я маляти з року в рік, до тих пір, поки він не досягне сімнадцяти років. Цей документ супроводжуватиме його у всіх дитячих і освітніх установах.
Окрім паспортних даних, в цій карті проставлені зведення про стан здоров'я дитяти до справжньої диспансеризації, про перенесені захворювання, алергічні реакції, про проведені профілактичні щеплення і так далі

Сама диспансеризація передбачає огляд:

    * хірурга - для виявлення можливих дефектів розвитку, що вимагають хірургічної корекції;
    * ортопеда - який зможе виявити різні зміни постави, початкові стадії викривлення хребта, плоскостопість і т.д.;
    * невропатолога - який зможе відзначити особливості нервової системи дитяти, його схильність до різних невротичних реакцій;
    * окуліста - він повинен визначити гостроту зору, а також необхідність його корекції;
    * отоларинголога - який розповість вам про особливості будови носоглотки маляти, про можливу схильність до захворювань вуха, горла і носа і дасть рекомендації по їх профілактиці;
    * дерматолога - який оцінить стан шкіри дитяти. Це особливо поважно для дітей з алергічними захворюваннями; крім того, деякі зміни шкіри, що приймаються батьками і навіть лікарками за так званий діатез, можуть бути проявами корости або грибковими поразками шкіри, які необхідно лікувати; особливе завдання стоїть перед психологом: на підставі скрупульозного обговорення з батьками і поведінки дитяти він повинен дати рекомендації по його індивідуальній підготовці до входження в дитячий колектив;
    * педіатр - після огляду дитяти, призначає додаткові дослідження: загальний аналіз крові, аналіз сечі, дослідження калу на гельмінти, залежно від свідчень - електрокардіограму, вимір артеріального тиску, ультразвукове дослідження органів черевної порожнини і інші дослідження, а також консультації кардіолога, нефролога, гастроентеролога і інших фахівців.

В результаті аналізу всіх даних про стан здоров'я дитяти педіатром формується повний діагноз, визначається група здоров'я маляти, дається медико-педагогічний висновок про його готовність знаходитися в дитячому колективі загального типа або перебуванні в дитячому саду коректувального типа (ортопедичного профілю, логопедичного або іншого).


Поради лікаря
Диспансеризація, проведена перед оформленням в дитячий сад, повинна допомогти представити лікарці і батькам повну картину стану здоров'я дитяти, що допоможе дати рекомендації по оздоровленню його організму.
Безпосередньо перед самим вступом в дитячий сад дитя повинне здати аналізи для виключення у нього дифтерійної палички, кишкових інфекцій (термін правомочності аналізів - 7 днів) і узяти довідку з поліклініки або санітарно-епідеміологічної станції (СЕС) про відсутність контактів з інфекційними хворими (термін правомочності довідки - 3 дні).
Що ж до профілактичних щеплень, то до трилітнього віку згідно з російським календарем щеплень дитя має бути щеплений проти туберкульозу, чотирикратний - проти дифтерії, кашлюку і правця (АКДС), п'ятикратно - проти поліомієліту, однократно - проти кору, краснухи, епідемічного паротиту. Крім того, багато дітей можуть бути щеплені до цього часу проти гепатиту В, гепатиту А, гемофільною і меннінгококкової інфекцій. Щорік дітям проводиться реакція Манту, і при позитивному її результаті дитя повинне отримати консультацію у лікарки-фтизіатра.
Якщо по яких-небудь причинах щеплення дитяті проводилися по індивідуальному графіку або у зв'язку з великим запізненням у зв'язку із захворюваннями - ви можете нагнати графік в літній час. Щеплення повинне проводиться лише за умови повного здоров'я дитяти. Проте відсутність "повного набору" щеплень у маляти на момент оформлення його в дитячий сад не може бути причиною відмови в прийомі.


Індивідуальні особливості
Період адаптації в колективі дитячого саду у кожного дитяти свій. В одного це виявляється гострими респіраторними вірусними інфекціями (ОРВІ), в іншого - порушеннями в роботі кишечника (замки, проноси), в третього - дратівливістю, плаксивістю, швидкою зміною настрою і так далі Тому порадьтеся з педіатром, що спостерігає дитяти, про призначення профілактичних препаратів, які можна застосовувати перед вступом в дитячий сад і в перші тижні перебування в нім.


Звикаємо до нової обстановки дитячого саду
Постарайтеся ближче до вересня погуляти з дитям біля дитячого саду. Звертайте увагу маляти на дітей, що грають на території дитячого саду, особливо якщо серед них є знайомі і друзі дитяти. Ви можете інколи навіть зустрічати їх в дитячого саду.
Поступово, протягом літа, підстроюйте режим дня дитяти до режиму дня в дитячому саду, особливо якщо це стосується раннього вставання - не пізніше за вісім годинників ранку. Після обіду ваше маля повинне спати не менше однієї години або хоч би полежати з книгою або з іграшкою. Відійти до сну слід не пізніше за 21 годину.